اگر به عنوان یک مدیر کسب و کار بخواهید محصولات خود را به شکل هدفمند و شناخته شده در بازارهای تجاری عرضه کنید باید بدانید که ثبت برند دارای اهمیت است و میتواند به عنوان یک رکن مهم برای کسب و کارهای امروزی محسوب شود. ثبت برند به دلیل داشتن پیچیدگیهای مخصوص به خود نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارد و شما علاوه بر دانستن مزایای ثبت برند، باید در مورد قوانین ثبت برند اطلاعات خود را افزایش دهید.
ثبت برند به عنوان یکی از شیوههای کلیدی در رسیدن به یک موفقیت بزرگ است که اگر بخواهید محصولات خود را به صورت متمایز در بازارهای تجاری عرضه کنید و به مشتریان خود خدمات مناسب ارائه دهید باید از یک نام تجاری مختص به خود استفاده کنید. شرکتهای مختلفی در زمینه ثبت برند فعالیت داشته که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. اگر بخواهید ثبت برند خود را بدون دردسر انجام دهید میتوانید به شرکت ثبت برند در تهران مراجعه کنید.
برند به عنوان یک نام، نماد، طرح و لوگوی تجاری شناخته میشود که شرکت ارائه دهنده از طریق ایجاد یک برند خاص میتواند تفاوت زیادی را بین محصولات خود ایجاد کرد. تفاوت ایجاد شده در بین محصولات و خدمات یک شرکت باعث میشود که بتوانید مشتریان خود را به شکل مناسبی هدایت کنید. ایجاد یک برند مناسب برای شرکتها میتواند دارای مزایای زیادی باشد که از مهمترین آن میتوان به فعالیت تجاری بینالمللی اشاره کرد.
شرکتها و مؤسسات مختلف با ثبت یک برند تجاری میتوانند از راه مناسب برای جذب مشتری و وفاداری در آنان استفاده کنند. اگر بتوانید برند خود را به عنوان یک نشان تجاری محبوب در بین مشتریان بشناسانید میتوانید به راحتی جایگاه مناسبی را در بازار کسب کنید که این امر برای مدیران کسب و کار امروزی دارای اهمیت است.
اگر یک برند مناسب داشته باشید میتوانید از مزایای آن در بازار تجاری استفاده کنید که این امر میتواند برای افزایش سوددهی یک شرکت حائز اهمیت باشد. در واقع مدیران کسب و کارها بعد از ثبت شرکت باید به دنبال ثبت برند باشند تا بتوانند مراحل آن را به خوبی طی کرده و به یک برند اختصاصی دست پیدا کنند. برند از نظر مصرف کننده دارای امتیازهای زیادی است که میتواند مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. در واقع برند از نظر مصرف کننده دارای امتیازات زیر است:
با توجه به این که مراحل ثبت برند در اکثر گامها به صورت الکترونیکی قابل انجام است، شما میتوانید با مراجعه به وب سایت تعیین شده و پر کردن فرمهای درخواستی به دنبال ثبت یک برند مناسب باشید. یک نکته حائز اهمیت در ثبت برند این است که شما باید قبل از انتخاب نام و نشان تجاری خود از آزاد بودن نام انتخابی استعلام بگیرید. در واقع این امر به شما کمک میکند تا قبل از اقدامات دیگر بدانید که آیا نام انتخابی شما قابل ثبت است یا خیر.
ثبت برند توسط شرکتهای مختلف قابل انجام است و این کار دارای مزایای مختلفی برای مدیران کسب و کارها بوده که از مهمترین آنها میتوان به مدیریت در وقت و هزینه اشاره کرد. به دلیل پیچیدگیهای مختلفی که در ثبت نشان تجاری وجود دارد شما میتوانید صفر تا صد کار را به یک شرکت مناسب بسپارید. شرکت ثبت برند در تهران به شما کمک میکند تا در زمان مورد نیاز مشاورههای لازم را دریافت کنید و با خیال راحت برند خود را به ثبت برسانید.
با توجه به سبک زندگی امروزی و وجود تخلفات مختلف، اگر بخواهید از سوء استفادههای افراد در زمینه تولید و ارائه خدمات جلوگیری کنید بهتر است یک برند مناسب برای خود انتخاب کنید. برند میتواند شامل یک کلمه، حرف، نشان، رنگ، لوگو و غیره به صورت اختصاصی باشد که محصولات شرکت شما را از دیگر شرکتها متمایز میکند. پیچیدگی مراحل ثبت برند و عدم آشنایی مدیران کسب و کارها با قوانین آن باعث شده است که به دنبال شرکت ثبت برند در تهران باشند.
شرکت ثبت برند در تهران میتواند با داشتن یک تیم متخصص و حرفهای شما را در رسیدن به یک نتیجه مطلوب یاری کند. تمامی مراحل ثبت برند توسط شرکتهای موجود که در این زمینه فعالیت دارند انجام میشود که در صورت پذیرفته شدن برند انتخابی شما میتوانید به سادگی با پرداخت هزینهای اندک از برند خود به صورت مستمر استفاده کنید. شرکت ثبت برند در تهران به شما در زمینه انتخاب نام مناسب، انتخاب یک برند ویژه کمک کرده و شما میتوانید توسط افراد متخصص در سریعترین زمان ممکن به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
برای مشورت و مشاوره رایگان از کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا بهترین شرکت ثبت برند در تهران صحبت کنید.
وجود دفاتر قانونی میتواند برای روشن شدن وضعیت مالی تاجر و اشخاصی که به صورت حرفهای در تجارت مشغول به کسب و کار هستند مؤثر باشد. حسابداری مناسب باعث میشود تا اطلاعات مالی لازم به درستی جمع آوری شده و به ذینفعان نیز کمک کند تا بتوانند وضعیت یک دوره مالی را به صورت واضح مشاهده کنند. در مواقع لزوم میتوان از دفاتر قانونی شرکتهای تجاری برای دریافت مالیات و روشن شدن وضعیت آن استفاده کرد.
در واقع وجود دفاتر تجاری مختلف میتواند وضعیت درآمد، هزینه، طلب، بدهی، تعهدات و پیشرفت یک موسسه تجاری را به وضوح نمایش دهد که این امر برای اداره امور مالیاتی و خود شخص دارای اهمیت است. در این نوشته قصد داریم تا در مورد دفاتر شرکتهای تجاری و نحوه پلمپ آنها مطالب جالبی را قرار دهیم.
طبق قانون تجارت ایران هر شخص حقیقی یا حقوقی به جز کسبه خرد مکلف است تا دفاتر تجاری داشته باشد که این امر میتواند برای محاسبه دقیق درآمد و هزینه یک دوره مالی بسیار مؤثر باشد. از دفاتر تجاری میتوان به دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه اشاره کرد.
برای مشاوره تلفنی با کارشناسان ثبت شرکت و برند هانا ثبت کلیک نمایید
طبق قوانین در نظر گرفته شده برای قانون گذار، وجود دفاتر تجاری به عنوان یک سند رسمی محسوب میشود و باید قبل از نگارش توسط مرجع مربوطه پلمپ شود. دفاتر تجاری در صورتی که طبق مقررات قانونی تهیه و تنظیم شده باشد دارای اعتبار است در غیر این صورت از اعتبار ساقط بوده و ارزش ندارد لذا بهتر است قبل از نگارش در دفاتر تجاری از طرف اداره ثبت شماره گذاری، امضا و مورد تأیید قرار گیرد.
طبق ماده 2 آیین نامه، دفتر روزنامه و دفتر کل باید به زبان فارسی تحریر شده باشد و قبل از ثبت هر گونه معامله روزانه و هفتگی باید از طرف نماینده اداره ثبت اسناد امضا شده باشد. در این بین توجه به تاریخ پلمپ دفاتر دارای اهمیت است چرا که قرار است سود و زیان حسابهای مالی شرکت در آن ثبت شود که برای اداره مالیات دارای اهمیت است. این امر نشان میدهد که قبل از هر سال مالی باید دفاتر قانونی سال مالی بعد پلمپ شود تا آماده شروع عملیات مالی یک سال آینده باشد.
برای این که بتوان پلمپ دفاتر تجاری را دریافت کرد باید یک سری مدارک مهم در دسترس باشد که شامل موارد زیر است:
برای مشاوره تلفنی با کارشناسان ثبت شرکت و برند هانا ثبت کلیک نمایید
برای دریافت پلمپ دفاتر بهتر است ابتدا به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و قسمت اطلاعات مربوطه را به درستی تکمیل نمایید. درج شماره تلفن همراه در این مرحله حائز اهمیت است چرا که بر اساس شماره درج شده مراحل آتی پیگیری میشود پس بهتر است در هنگام درج شماره همراه دقت کافی را به خرج دهید. در بخش دیگر باید قسمت آغاز سال مالی را تعیین کنید چرا که این بخش به عنوان مهمترین بخش تکمیل فرم محسوب شده و منظور از آغاز سالی مالی تاریخ مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی شرکت است. پایان سال مالی توسط سیستم به صورت خودکار درج میشود که این امر با توجه به تاریخ انتخابی شماست.
پس از تکمیل فرم ثبت نام بهتر است از فرم اظهارنامه پرینت تهیه کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد قطعاً توسط کارشناسان مورد تأیید واقع میشود و پس از آن میتوانید اظهارنامه را به همراه سایر مدارک درخواستی به اداره ثبت ارسال کنید تا دفاتر تجاری به آدرس پستی ذکر شده ارسال گردد.
برخی از موارد وجود داشته که باعث رد درخواست دفاتر تجاری میشود. آشنایی با این موارد میتواند به شما کمک کند تا بتوانید طبق ماده 20 آیین نامه از رد دفاتر جلوگیری کنید:
تمامی موارد بالا به عنوان یک تخلف محسوب شده و باعث رد درخواست دفاتر تجاری میشود، پس بهتر است به آیین نامه نگارش شده توجه کرد تا بتوان به راحتی این مشکل را مرتفع نمود.
برای مشورت و مشاوره رایگان از کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
دولت برای این که بتواند از پسِ هزینههای مختلف عمومی برآید نیاز به دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. در واقع برخی از امور عمومی وجود داشته که دولت برای تأمین هزینههای آن از افراد مختلف و مؤسسات و شرکتهای تجاری مالیات دریافت میکند. از آن جایی که مالیات به عنوان یک تکلیف به حساب میآید، شرکتها و افراد باید در اسرع وقت آن را پرداخت کنند تا شامل جرائم مختلف مالیاتی نشوند. طبق ماده 6 قانون تجارت ایران، کسانی که دارای شرکت هستند باید برای اعلام درآمد و هزینههای خود دفاتر پلمپ داشته باشند.
وجود پلمپ دفاتر نشان از این دارد که عملکرد مالی یک موسسه یا شرکت در طول یک دوره مالی به دقت مورد بررسی قرار میگیرد. دفاتر پلمپ به عنوان یک معیار اساسی برای تعیین میزان دقیق مالیات، از سوی اداره مالیات است که دفاتر مربوطه توسط ممیز اداره مالیات مورد بررسی قرار میگیرد. دفاتر پلمپ مختلفی وجود داشته که از جمله آنها میتوان به دفتر روزنامه، کل، دارای و دفتر کپیه اشاره کرد که در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم:
قطعاً برای تأسیس و راه اندازی یک شرکت و برای شروع یک دوره مالی جدید نیاز به دفتر روزنامه احساس میشود و به عنوان یک الزام در فعالیتهای شرکت شناخته میشود. دفتر روزنامه یک دفتر برای ثبت تمام فعالیتهای مالی شرکت بوده که شامل معاملات، هزینهها، دیون و غیره است. دفتر روزنامه حتی برای اشخاصی که هزینههای شخصی انجام میدهند و از داراییهای شرکت استفاده میکنند نیز کاربرد دارد. وجود دفتر روزنامه نشان میدهد که یک شرکت در طول 24 ساعت چه درآمدی داشته و هزینههای آن شامل چه مواردی است که این امر برای تعیین مالیات بسیار مهم است و مورد بررسی اداره مالیات قرار میگیرد.
[f]
دفتر کل به عنوان یک دفتر اطلاعات تفکیکی شناخته میشود که مدیران و کارمندان مالی باید حداقل هفتهای یک بار، اطلاعات لازم و مرتبط با دفتر کل را از دفتر روزنامه استخراج کرده و در بخشهای مربوطه به صورت دقیق ثبت نمایند. اگر دفتر کل به درستی ثبت شود میتواند بیان گر دقیق میزان هزینهها و سود و زیان در یک دوره هفت روزه باشد. بهتر است اطلاعات انتقال داده شده از دفتر روزنامه به دفتر کل با دقت بالا و بیان جزئیات باشد.
دفتر دارایی به عنوان یک دفتر سالیانه محسوب میشود که هر شرکت تجاری که به صورت قانونی در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است موظف است تا 15 فروردین هر سال، لیست کاملی از داراییهای خود را که مربوط به سال گذشته است در آن ثبت نماید. دارایی میتواند شامل داراییهای منقول و غیر منقول باشد و همچنین در دفتر دارایی میزان دیون احتمالی سال قبل نیز قابل ثبت است، در واقع برای یک دوره مالی باید تمامی دارایی و بدهیها به درستی در دفتر دارایی ثبت شود تا عملکرد سال قبل شرکت به وضوح مشخص شود.
[f]
اندیکس یا دفتر کیپه به عنوان یک دفتر پلمپ تجاری شناخته میشود که میتوان در آن تمامی فاکتورها، نامههای مختلفی دریافتی، ارسالی و تلفکسها را به خوبی ثبت کرد. این دفتر به اداره مالیات در تشخیص میزان دقیق مالیات دریافتی کمک خواهد کرد و باید طبق قوانین مشخص شده دفاتر پلمپ به خوبی ثبت و در اختیار اداره امور مالیاتی قرار داده شود.
با توجه به تغییرات مختلفی که سالیانه و طبق قوانین و ضوابط انجام میشود، برای پلمپ دفاتر سال 99 به مدارک زیر نیاز است:
[f]
دولت برای تأمین هزینههای خود به دنبال دریافت مالیات است و افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت قانونی در کشور باید مالیات خود را در موعد مقرر پرداخت کنند تا شامل جرائم مختلف نشوند. افرادی که شرکت خود را در اداره ثبت شرکتها به ثبت رساندهاند باید توجه داشته باشند که وجود دفاتر پلمپ تجاری برای محاسبه دقیق مالیات و پرداخت آن ضروری است. در واقع از انواع دفاتر پلمپ تجاری میتوان به دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه اشاره کرد.
هر کدام از دفاتر بیان شده برای شرکت واجب و ضروری است و اطلاعات آن باید در اسرع وقت و به درستی تکمیل شود. اگر در زمینه پلمپ دفاتر سال 99 سؤال و یا ابهامی دارید میتوانید با شرکت هانا ثبت تماس بگیرید. شرکت هانا ثبت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند و ثبت علامت تجاری است که شما میتوانید در صورت نیاز از خدمات این شرکت استفاده کنید. هانا ثبت دارای خدمات متنوع بوده که میتواند شما را در زمینه خدمات مالکیت، خدمات مالی و ثبت شرکت یاری دهد.
برای مشورت و مشاوره رایگان از کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
ثبت برند و علامت تجاری در اداره مالکیت صنعتی ثبت میشود که از زیر مجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک میباشد. وظیفه این اداره ثبت علامتهای تجارتی و اختراعات است. مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت میباشد. زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده است، میتواند از علامت تجاری استفاده کند
ثبت برند مزایای زیادی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنم. ثبت علامت تجاری تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. علائم تجاری ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند و اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند. باید توجه داشت که برند ثبتشده جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی است.
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت برند طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید. اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.
ثبت برند میتواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود که هر کدام دارای شرایط مخصوص به خود است. در واقع باید بیان کرد برای ثبت برند ارائه مجوزهای شرکت ضروری است و کپی کارت بازرگانی نیز باید وجود داشته باشد. مجوزهای لازم برای ثبت برند شامل پروانه بهره برداری، جواز تأسیس و غیره است
[f]
هزینه پرداختی ثبت برند در تهران با سایر شهرهای ایران تفاوتی نداشته و تمامی مراحل ثبت برند در سامانه اداره مالکیت معنوی قابل انجام است. اگر در شهرستان و استانهای دیگر قصد ثبت برند خود را دارید باید بدانید که مطابق هزینههای اعلام شده، باید از طریق اداره مالکیت معنوی هزینه خود را پرداخت و مراحل ثبت برند را تکمیل کنید.
پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع از هزینه های قبت برند "هزینه ثبت برند چقدر است؟" را مطالعه کنید.
انتخاب نام برند به عنوان یکی از وظایف مدیریت بازاریابی محسوب میشود که میتواند دارای اهمیت باشد. برای انتخاب نام برند بهتر است به راحتی نگارش آن توجه کنید، سعی کنید نامی را برای برند خود انتخاب کنید که منحصربهفرد و آیندهنگرانه باشد. انتخاب نام برند با تلفظ صحیح و بدون وجود ریشه احساسی به شما کمک میکند تا بتوانید به یک برند مناسب دست پیدا کنید. در انتخاب نام برند توجه کردن به بخش مخفف کلمات دارای اهمیت است. بهتر است نام برند انتخابی تقلیدی از نام برند دیگران نباشد و به خودی خود معنی مجزا داشته باشد.
واژههای عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژههای عام برای این محصول است.
واژههای توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند.
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند.
طبق ماده ۳۲ قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست:
الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
د ـ عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
هـ ـ عین یا به طرز گمراهکنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که بهلحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
[f]
ثبت برند با ثبت اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت میتوانند از طریق این آدرس http://ip.ssaa.ir/BSigns/Steps.aspx اظهار نامه خود را تسلیم اداره علامت نمایند.
تقاضا یا درخواست ثبت برند و علامت تجاری باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونههای چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده میشود به عمل آید. تقاضای مزبور ممکن است شخصاً از طرف متقاضی یا از طرف وکیل او تسلیم گردد و دارای تاریخ و امضاء حاوی نکات زیر باشد:
برای آگاهی از قیمت و میزان هزینه ثبت برند و علامت تجاری با مشاورین ما در هانا ثبت تماس حاصل فرمایید.
ثبت برند به عنوان یکی از مراحل شناسایی برند مورد علاقه شما به اداره ثبت شرکتهاست که دارای مراحل مختلف بوده و برای این که بتوانید به یک وضعیت مطلوب برسید باید طبق فرمهای خواسته شده، مراحل را به خوبی انجام دهید. پس از ارائه مدارک مورد نیاز، ظرف 3 ماه کاری نتیجهی درخواست شما توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه ثبت یا رد آن مشخص میشود.
سیستم ثبت برند و علامت تجاری در ایران طریقه اعلامی است. رسیدگی اداره ثبت محدود است به اینکه علامت مخالف مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده قبلی نداشته باشد. چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده باشد که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجعبه درجه شباهت با اداره ثبت موافق نباشد. زیرا قانون ثبت علایم تصریح میکند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازهای باشد که مصرفکنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد. علاوه بر آن ممکن است شخصی هنوز تقاضای ثبت علامت خود را ننموده باشد و قبل از آنکه او اقدام کند شخص دیگری همان علامت را بخواهد به نام خود ثبت کند به این جهت ماده ۱۱۶ ثبت برند و علامت تجاری مقرر میدارد:
اشخاص ذیل میتوانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:
در هریک از دو حالت فوق اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاً به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای علامت خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده حقالثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاً تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه آنها در خارج از ایران واقع است حق اعتراص مشروط به شرط معامله متقابل مذکورره در فقره دوم ماده ۴ میباشد)).
بنابراین اعتراض به ثبت برند و علامت تجاری ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.
[f]
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
ثبت برند و علامت تجاری در اداره مالکیت صنعتی ثبت میشود که از زیر مجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک میباشد. وظیفه این اداره ثبت علامتهای تجارتی و اختراعات است. مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت میباشد. زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده است، میتواند از علامت تجاری استفاده کند
ثبت برند مزایای زیادی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنم. ثبت علامت تجاری تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. علائم تجاری ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند و اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند. باید توجه داشت که برند ثبتشده جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی است.
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت برند طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید. اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.
ثبت برند میتواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود که هر کدام دارای شرایط مخصوص به خود است. در واقع باید بیان کرد برای ثبت برند ارائه مجوزهای شرکت ضروری است و کپی کارت بازرگانی نیز باید وجود داشته باشد. مجوزهای لازم برای ثبت برند شامل پروانه بهره برداری، جواز تأسیس و غیره است
[f]
انتخاب نام برند به عنوان یکی از وظایف مدیریت بازاریابی محسوب میشود که میتواند دارای اهمیت باشد. برای انتخاب نام برند بهتر است به راحتی نگارش آن توجه کنید، سعی کنید نامی را برای برند خود انتخاب کنید که منحصربهفرد و آیندهنگرانه باشد. انتخاب نام برند با تلفظ صحیح و بدون وجود ریشه احساسی به شما کمک میکند تا بتوانید به یک برند مناسب دست پیدا کنید. در انتخاب نام برند توجه کردن به بخش مخفف کلمات دارای اهمیت است. بهتر است نام برند انتخابی تقلیدی از نام برند دیگران نباشد و به خودی خود معنی مجزا داشته باشد.
واژههای عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژههای عام برای این محصول است.
واژههای توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند.
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند.
طبق ماده ۳۲ قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست:
الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
د ـ عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
هـ ـ عین یا به طرز گمراهکنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که بهلحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
[f]
ثبت برند با ثبت اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت میتوانند از طریق این آدرس http://ip.ssaa.ir/BSigns/Steps.aspx اظهار نامه خود را تسلیم اداره علامت نمایند.
تقاضا یا درخواست ثبت برند و علامت تجاری باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونههای چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده میشود به عمل آید. تقاضای مزبور ممکن است شخصاً از طرف متقاضی یا از طرف وکیل او تسلیم گردد و دارای تاریخ و امضاء حاوی نکات زیر باشد:
برای آگاهی از قیمت و میزان هزینه ثبت برند و علامت تجاری با مشاورین ما در هانا ثبت تماس حاصل فرمایید.
ثبت برند به عنوان یکی از مراحل شناسایی برند مورد علاقه شما به اداره ثبت شرکتهاست که دارای مراحل مختلف بوده و برای این که بتوانید به یک وضعیت مطلوب برسید باید طبق فرمهای خواسته شده، مراحل را به خوبی انجام دهید. پس از ارائه مدارک مورد نیاز، ظرف 3 ماه کاری نتیجهی درخواست شما توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه ثبت یا رد آن مشخص میشود.
سیستم ثبت برند و علامت تجاری در ایران طریقه اعلامی است. رسیدگی اداره ثبت محدود است به اینکه علامت مخالف مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده قبلی نداشته باشد. چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده باشد که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجعبه درجه شباهت با اداره ثبت موافق نباشد. زیرا قانون ثبت علایم تصریح میکند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازهای باشد که مصرفکنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد. علاوه بر آن ممکن است شخصی هنوز تقاضای ثبت علامت خود را ننموده باشد و قبل از آنکه او اقدام کند شخص دیگری همان علامت را بخواهد به نام خود ثبت کند به این جهت ماده ۱۱۶ ثبت برند و علامت تجاری مقرر میدارد:
اشخاص ذیل میتوانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:
در هریک از دو حالت فوق اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاً به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای علامت خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده حقالثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاً تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه آنها در خارج از ایران واقع است حق اعتراص مشروط به شرط معامله متقابل مذکورره در فقره دوم ماده ۴ میباشد)).
بنابراین اعتراض به ثبت برند و علامت تجاری ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.
[f]
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.