وجود دفاتر قانونی میتواند برای روشن شدن وضعیت مالی تاجر و اشخاصی که به صورت حرفهای در تجارت مشغول به کسب و کار هستند مؤثر باشد. حسابداری مناسب باعث میشود تا اطلاعات مالی لازم به درستی جمع آوری شده و به ذینفعان نیز کمک کند تا بتوانند وضعیت یک دوره مالی را به صورت واضح مشاهده کنند. در مواقع لزوم میتوان از دفاتر قانونی شرکتهای تجاری برای دریافت مالیات و روشن شدن وضعیت آن استفاده کرد.
در واقع وجود دفاتر تجاری مختلف میتواند وضعیت درآمد، هزینه، طلب، بدهی، تعهدات و پیشرفت یک موسسه تجاری را به وضوح نمایش دهد که این امر برای اداره امور مالیاتی و خود شخص دارای اهمیت است. در این نوشته قصد داریم تا در مورد دفاتر شرکتهای تجاری و نحوه پلمپ آنها مطالب جالبی را قرار دهیم.
طبق قانون تجارت ایران هر شخص حقیقی یا حقوقی به جز کسبه خرد مکلف است تا دفاتر تجاری داشته باشد که این امر میتواند برای محاسبه دقیق درآمد و هزینه یک دوره مالی بسیار مؤثر باشد. از دفاتر تجاری میتوان به دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه اشاره کرد.
برای مشاوره تلفنی با کارشناسان ثبت شرکت و برند هانا ثبت کلیک نمایید
طبق قوانین در نظر گرفته شده برای قانون گذار، وجود دفاتر تجاری به عنوان یک سند رسمی محسوب میشود و باید قبل از نگارش توسط مرجع مربوطه پلمپ شود. دفاتر تجاری در صورتی که طبق مقررات قانونی تهیه و تنظیم شده باشد دارای اعتبار است در غیر این صورت از اعتبار ساقط بوده و ارزش ندارد لذا بهتر است قبل از نگارش در دفاتر تجاری از طرف اداره ثبت شماره گذاری، امضا و مورد تأیید قرار گیرد.
طبق ماده 2 آیین نامه، دفتر روزنامه و دفتر کل باید به زبان فارسی تحریر شده باشد و قبل از ثبت هر گونه معامله روزانه و هفتگی باید از طرف نماینده اداره ثبت اسناد امضا شده باشد. در این بین توجه به تاریخ پلمپ دفاتر دارای اهمیت است چرا که قرار است سود و زیان حسابهای مالی شرکت در آن ثبت شود که برای اداره مالیات دارای اهمیت است. این امر نشان میدهد که قبل از هر سال مالی باید دفاتر قانونی سال مالی بعد پلمپ شود تا آماده شروع عملیات مالی یک سال آینده باشد.
برای این که بتوان پلمپ دفاتر تجاری را دریافت کرد باید یک سری مدارک مهم در دسترس باشد که شامل موارد زیر است:
برای مشاوره تلفنی با کارشناسان ثبت شرکت و برند هانا ثبت کلیک نمایید
برای دریافت پلمپ دفاتر بهتر است ابتدا به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و قسمت اطلاعات مربوطه را به درستی تکمیل نمایید. درج شماره تلفن همراه در این مرحله حائز اهمیت است چرا که بر اساس شماره درج شده مراحل آتی پیگیری میشود پس بهتر است در هنگام درج شماره همراه دقت کافی را به خرج دهید. در بخش دیگر باید قسمت آغاز سال مالی را تعیین کنید چرا که این بخش به عنوان مهمترین بخش تکمیل فرم محسوب شده و منظور از آغاز سالی مالی تاریخ مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی شرکت است. پایان سال مالی توسط سیستم به صورت خودکار درج میشود که این امر با توجه به تاریخ انتخابی شماست.
پس از تکمیل فرم ثبت نام بهتر است از فرم اظهارنامه پرینت تهیه کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد قطعاً توسط کارشناسان مورد تأیید واقع میشود و پس از آن میتوانید اظهارنامه را به همراه سایر مدارک درخواستی به اداره ثبت ارسال کنید تا دفاتر تجاری به آدرس پستی ذکر شده ارسال گردد.
برخی از موارد وجود داشته که باعث رد درخواست دفاتر تجاری میشود. آشنایی با این موارد میتواند به شما کمک کند تا بتوانید طبق ماده 20 آیین نامه از رد دفاتر جلوگیری کنید:
تمامی موارد بالا به عنوان یک تخلف محسوب شده و باعث رد درخواست دفاتر تجاری میشود، پس بهتر است به آیین نامه نگارش شده توجه کرد تا بتوان به راحتی این مشکل را مرتفع نمود.
برای مشورت و مشاوره رایگان از کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.