Hanasabtseo

ثبت شرکت، ثبت برند،

Hanasabtseo

ثبت شرکت، ثبت برند،

استعلام شرکت ثبت شده

استعلام  شرکت ثبت شده


سامانه اداره ثبت شرکتها اقدام به ثبت نام شرکتها می کند که براساس آن می توان نام شرکتها را براساس شماره ثبت، شناسه ملی و نام شخصیت جستجو کرد و از طرفی استعلام ثبت نام انتخابی شرکت امکان پذیر خواهد بود. حال اگر می خواهید مطمئن شوید که نام شرکت شما ثبت شده و در واقع استعلام ثبت نام انتخابی شرکت موردنظرتان را از طریق مبادی قانونی و رسمی جستجو نمایید، بایستی از طریق سامانه اداره ثبت شرکتها اقدام کنید. در این سامانه افراد می توانند از طریق شماره ثبت شرکت، شناسه ملی و نام شخصیت حقوقی، نام شرکتهای ثبت شده را جستجو کنند و در جریان مراحل ثبت و کاستی های احتمالی مدارک ثبت شده در سامانه قرار بگیرند و آن را پیگیری و تکمیل نمایند.

نام هر شرکت گویای فعالیت و خدمات آن بوده و در بازاریابی، معرفی و پیشرفت روزافزون شرکت تاثیر بسزایی دارد. انتخاب نام شرکت باید با دقت کافی و اصولی انتخاب شده به نحوی که باعث جلب توجه مخاطبان آن گردد. اداره ثبت شرکتها، سازمانی است که اقدام به راه اندازی سامانه اینترنتی نموده و امکان ثبت شرکتها را با ارائه مدارک معتبر و موردنیاز فراهم کرده است که صاحبان حرف مختلف در حوزه تجارت و بازاریابی می توانند نام شرکت خود را در آن به طور رسمی و قانونی ثبت نمایند.

استعلام شماره ثبت شرکت به چه صورت است؟

تمامی اسامی شرکتهای ثبت شده رسمی در سامانه اداره ثبت شرکتها قابلیت جستجو را دارند. بنابراین اگر می خواهید بدانید آیا نام شرکت انتخابی شما تکراری نیست و یا حتی در نظر دارید با شرکتی قراردادی تجاری ببندید و اطمینان حاصل کنید که آیا آن شرکت قانونی فعالیت می کند یا خیر، این امکان برایتان از طریق این سامانه فراهم شده است. همچنین از طریق سایت روزنامه رسمی کشور به این آدرس اینترنتی نام شرکتهای ثبت شده قابلیت بازیابی را دارند. در این مطلب به روشهای استعلام ثبت نام انتخابی شرکت های تازه تاسیس و ثبت شده به طور اختصار اشاره خواهیم کرد.

  • شماره ثبت شرکت
  • شناسه ملی شرکت
  • اسم شخصیت حقوقی

شماره ثبت شرکت

درصورتی که تمامی مدارک و مراحل ثبت نام شرکت را به طور دقیق و کامل انجام دهید، شماره ای اختصاصی از طریق سامانه تعیین می گردد که اهمیت بسزایی دارد. شماره ثبت شرکت، نوعی شماره شناسایی برای فعالیتها و نوع شرکت است که می توان استعلام ثبت نام انتخابی شرکت را از طریق آن جستجو می باشد.

[f]

شناسه ملی شرکت

جستجوی شناسه ملی شرکت براساس یک کد 11 رقمی است که مختص به هر یک از شرکت ها و اشخاص حقوقی ثبت شده در سامانه اداره ثبت شرکتها می باشد. اعداد این شناسه ملی که از قبل مشخص گردیده نشانگر اطلاعات خاصی است که می توان گفت 4 رقم ابتدایی از سمت چپ، بیانگر کد شهرستان محل ثبت شرکت،  6 رقم قسمت دوم نشانه شخص حقوقی دارای شناسه در اداره ثبت اسناد و رقم پایانی به عنوان رقم کنترلی متشکل از ده رقم قبلی است. این شماره شناسه ملی به افراد کمک می کند که براحتی از قانونی بودن فعالیت شرکتهای ثبت شده مطلع شوند.

شرکت ثبت شده یا نه

شناسه ملی شرکت تا زمان عدم فعالیت حقوقی و حتی انحلال شرکت به آن تعلق دارد. اطلاعات این کد یازده رقمی شامل فرد حقیقی که اقدام به ثبت شرکت نموده، شماره ثبت شرکت، آدرس و کدپستی، تاریخ ثبت و اسم شرکت، نوع فعالیت و قالب شرکت و در نهایت واحد ثبت آن است.

[f]

نام شخصیت حقوقی

به هنگام ثبت اطلاعات شرکت، اولین فیلد مربوط به اطلاعات کامل درباره شخصیت یا شخصیت های حقوقی شرکت است که پس از ثبت می توانید استعلام ثبت نام انتخابی شرکت را انجام بدهید. همچنین از طریق نام شخصیت حقوقی می توان در رابطه با شرکتهای ثبت شده قبلی نیز اطلاعات کافی را بدست آورید. نام هریک از این افراد به تفکیک سازمانهایی که اقدام به ثبت آنها کرده اند، امکان جستجو را دارند.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با ثبت شرکت و موسسه ها و استعلام شرکتهای ثبت شده می توانید از طریق سایت اداره ثبت اسناد و املاک کل کشور در سایت اینترنتی به آدرس www.ssaa.ir مراجعه نموده تا به طور کامل توضیحات ارائه شده را مشاهده نمایید.

تکمیل مدارک موردنیاز پس از استعلام ثبت نام انتخابی شرکت

همان طور که قبلاً در این مطلب به موضوع دریافت نتیجه ثبت اسم شرکت مورد نظر در سامانه اداره ثبت شرکتها اشاره  شد، بایستی به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که اسم شرکت ثبت نامی در این سامانه ثبت نشده باشد، به طور واضح مدارک و مراحلی که نیاز به بررسی و تکمیل دارند، اطلاع داده می شود.

کارشناسان اداره ثبت شرکتها، پس از بررسی مدارک و مراحل طی شده توسط متقاضی، نتایج حاصله را از طریق سامانه، اطلاع خواهد داد. درصورتی که نام انتخابی شرکت شما در سامانه ثبت نگردیده بود، می توان با مراجعه به آدرس اینترنتی http://www.irsherkat.ssaa.ir  پنج نام دیگر براساس الویت بندی دلخواه خود انتخاب نموده و در سامانه ثبت کنید تا پس از بررسی توسط کارشناس ثبت، یکی از این اسامی تایید گردد. نکته مهم این است که درخواست دهنده نام شرکت بایستی از سهامداران، موسسین یا وکیل رسمی دادگستری شرکت با ارائه وکالتنامه باشد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی می توانید با کارشناسان مجرب هاناثبت سوالات خود را مطرح کنید.

ثبت آگهی در روزنامه رسمی

ثبت آگهی در روزنامه رسمی


روزنامه رسمی کشور مرجع رسمی انتشار تمامی آگهی‌های حقوقی و قضایی کشور است و سندی رسمی و دولتی به شمار می‌رود. این روزنامه زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود و یکی از وظایف آن چاپ و انتشار آگهی‌ ثبت شرکت و آگهی‌ تغییرات شرکت است. چاپ و ثبت آگهی در روزنامه رسمی به منزله اطلاع عمومی از فعالیت تجاری و آغاز فعالیت شرکت است و طبق قانون، درج چنین آگهی‌هایی لازمه‌ی ثبت شرکت یا ایجاد برخی تغییرات در شرکت است.

نحوه آگهی در روزنامه رسمی به زبان ساده چگونه است؟

متقاضیان ثبت شرکت برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، باید پس از انجام مراحل قانونی و ثبت شرکت خود در ادارات ثبت، با مراجعه به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی  http://rrk.ir جهت ثبت آگهی در روزنامه رسمی اقدام نمایند.

[f]

مراحل ضروری ثبت آگهی در روزنامه رسمی انجام مراحل زیر لازم اجراست؟

  • ثبت نام کردن در سامانه ذکر شده
  • وارد کردن شماره تلفن همراه جهت دریافت پیامک و آدرس و کدپستی جهت دریافت نسخه کاغذی روزنامه در سامانه
  • ورود به صفحه کاربری پس از تأیید اطلاعات
  • ورود به بخش هزینه آگهی، در این بخش با وارد کردن شماره مکانیزه ۱۸ رقمی به بخش پرداخت هزینه‌ انتشار آگهی وارد می‌شوید و از طریق اینترنت می‌توانید این هزینه‌ها را پرداخت کنید.
  • پس از پرداخت هزینه‌ها، با دریافت شماره پیگیری متقاضی می‌تواند وضعیت ثبت آگهی خود را در همین سامانه پیگیری کند.

وضعیت آگهی روزنامه میتواند یکی از حالت های زیر باشد:

1-دریافت شده از ثبت: به معنای عدم پرداخت هزینه آگهی یا عدم موفقیت در پرداخت است و متقاضی باید این هزینه‌ها را آنلاین پرداخت نماید.

2-آماده ارسال به چاپ: به معنای پرداخت موفق هزینه‌های انتشار آگهی است و در نوبت انتشار قرار گرفته است.

3-در حال انتشار امضا نشده: به این معنی است که آگهی در حال چاپ است اما هنوز امضا نشده است.

4-انتشار یافته امضا نشده: یعنی آگهی چاپ شده و نسخه آن در سایت موجود است اما نسخه امضا شده آن هنوز صادر نشده و انتشار نیافته است.

5-انتشار یافته امضا شده: به معنای چاپ آگهی و انتشار آن است.

پس از 5 روز کاری آگهی تأیید شده در پورتال روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود و امکان دریافت نسخه‌ی الکترونیکی این آگهی نیز وجود دارد. همچنین فایل PDF آن را می توانید از قسمت مشاهده آگهی دانلود کنید. لازم به ذکر است نسخه الکترونیکی امضاء شده قابل استناد بوده و معادل نسخه کاغذی برابر با اصل است. مراحل چاپ آگهی و وضعیت کنونی آگهی شما در چرخه چاپ و انتشار، به صورت ایمیل و پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

جهت دریافت نسخه کاغذی چاپ شده، به مانند گذشته باید از طریق مراجعه حضوری یا درخواست ارسال پستی اقدام نمود. همچنین، تمامی آگهی‌های اشخاص حقوقی برای اصالت سنجی به صورت رایگان در پایگاه http://agahi.ssaa.ir در دسترس است.

[f]

آخرین گام جهت ثبت شرکت درج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران است. پس از ثبت شرکت باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی، تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی اقدام نمود.

گفتنی است علاوه بر این‌که ثبت آگهی عمومی و رسمی در روزنامه‌ هنگام تأسیس شرکت و ثبت شرکت الزامی است، طبق قانون برخی از تغییرات شرکت‌ها نیز باید در روزنامه رسمی کشور ثبت شوند؛ تغییراتی که قانون لزوم ثبت آنها را پیش‌بینی کرده است عبارت‌اند از:

مواردی که در ثبت تغییرات شرکت باید آگهی روزنامه رسمی شود؟

  • تصمیم مجمع عمومی در زمینه کاهش سرمایه شرکت
  • تصمیمات انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تسویه
  • تقسیم دارایی‌های شرکت بین شرکا و سهامداران در مدت تسویه
  • اعلام ختم تصفیه حساب شرکت
  • در صورت استعفا مدیر یا مدیران تصفیه، اعلام مدیر جدید و استعفای وی
  • ابطال سند
  • تصمیمات فروش اوراق قرضه و شرایط صدور و انتشار آن
  • مشخصات مدیر عامل شرکت همراه با صورتجلسه آن

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت


اگر قصد دارید برای معرفی فعالیت‌ها، خدمات و محصولات خود روشی قانونمند را انتخاب کنید تا در عرصه تجارت، بازرگانی و ... شناخته شوید، بهترین راهکار ثبت شرکت به صورت رسمی است. بنابراین اطلاع از نوع ثبت، مراحل و مدارک به‌ویژه برآورد هزینه ثبت شرکت برای صاحبان شرکت، مهم و ضروری است.

افراد صاحب کالا و خدمات در دنیای کسب‌وکار به هنگام ثبت شرکت به‌صورت قانونی، لازم است در رابطه با چگونگی ثبت شرکت، انواع شرکت، مدارک و مراحل ثبت آن، اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشند. این آگاهی سبب می‌شود که به‌راحتی و بدون دغدغه، اهداف اصلی شرکت را به بهترین نحو به مرحله اجرا برسانند و پیشرفت چشمگیری در دنیای تجارت کسب نمایند.

کل مبلغ ثبت شرکت چقدر است؟

نمی‌توان یک مبلغ ثابت و تعیین شده‌ای را برای ثبت شرکت در نظر گرفت چرا که هزینه‌های ثبت شرکت دارای تفاوت‌های مختلف بوده و با توجه به نوع شرکتی که قصد دارید آن را ثبت کنید، این مبلغ می‌تواند متغیر باشد. هزینه‌های قانونی پرداختی برای ثبت شرکت شامل هزینه‌های تمبر ثبتی بوده که متفاوت است و برای این که بتوانید میزان هزینه را به صورت دقیق محاسبه کنید باید در سیستم اداره ثبت شرکت‌ها فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید.

[f]

تعرفه ثبت شرکت بر اساس نوع شرکت‌ها متفاوت است. شرکت‌های سهامی عام و خاص، تعاونی، موسسه، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی، شرکت با مسئولیت محدود تعرفه‌های متفاوتی دارند. برای مثال حداقل سرمایه در شرکتهای سهامی خاص، شرکت مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری در ایران یک میلیون ریال بوده که هر میزان از این سرمایه افزایش یابد، بر هزینه ثبت شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین برآورد این هزینه از جمله اموری است که شرکاء و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند که در این مطلب در رابطه با تمامی این هزینه‌ها شرح خواهیم داد.

هزینه ثبت شرکت

[f]

انواع هزینه های ثبت شرکت شامل چه مواردی است؟

متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها با ارائه مدارک و پرداخت واریزی های قانونی ثبت شرکت را انجام دهند. این هزینه ها در مورد انواع شرکت‌ها شامل استعلام و ثبت اسم شرکت، هزینه آگهی های ثبتی، حق الثبت، هزینه تنظیم اساسنامه ثبت شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی، پلمپ دفاتر تجاری و هزینه ارسال مدارک پستی با پاکت، پوشه و دیگر متعلقات که بطور اختصار بیان می‌شود:

  • هزینه ثبت و استعلام شرکت

در انواع شرکت‌ها، موارد مختلفی از جمله تعداد افراد هیئت مدیره و شرکا، حجم موضوع درج شده در اساسنامه، روزنامه رسمی، میزان سرمایه اولیه، استعلام و تعیین نام در هزینه های ثبت شرکت موثر خواهد بود. هزینه انتخاب نام شرکت به حساب بانک ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز می گردد که بایستی فیش پرداختی همراه با دیگر مدارک موردنیاز ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال گردد.

  • هزینه تنظیم اساسنامه ثبت شرکت و اوراق ثبتی چقدر است؟

برای ثبت شرکت بایستی صورتجلسات، اساسنامه و اوراق مربوطه در جلسات تعیین شده توسط کارشناسان و وکیل رسمی دادگستری شرکت تعیین گردد. این امر بعد از استعلام نام شرکت و دریافت مدارک و ارسال در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌پذیرد. بعنوان مثال هزینه تنظیم اساسنامه ثبت شرکت و اوراق ثبتی در شرکت با مسئولیت محدود اوراق ثبتی: 50000 ریال، شرکت تعاونی 150000 ریال، شرکت سهامی خاص 150000 ریال، ثبت موسسه 150000 ریال و موسسه غیرتجاری 150000 ریال است.

  • هزینه پستی، پاکت، پوشه و دیگر متعلقات

متقاضیان باید بعد از تکمیل مدارک ثبت شرکت، پرونده خود را از طریق باجه های پستی برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایند. هزینه ارسال مدارک شامل ده برگ (به ازای هر برگ اضافی مبلغ افزایش می‌یابد)، پاکت، پوشه، گیره و دیگر متعلقات است که به طور میانگین 30 هزار تومان خواهد شد.

  • هزینه آگهی های ثبتی

از دیگر هزینه های مربوط به ثبت شرکت، هزینه های آگهی های ثبتی از جمله روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار است. هزینه روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کمی متفاوت بوده و بر اساس صورتجلسه شرکت و میزان متنی که در روزنامه ها تعیین می‌شود، قیمت آن متغیر است. بر اساس قانون ماده 6 نظامنامه در مواد مرتبط با قانون تجارت، بعد از گذشت یکماه از ثبت شرکت، خلاصه شرکت نامه و ضمایم آن از طریق اداره ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی کشور انجام می‌شود. بدین صورت که یک روزنامه کثیر الانتشار انتخاب شده و آگهی در آن چاپ می‌شود. این هزینه توسط شرکت متقاضی پرداخت می گردد.

هزینه آگهی روزنامه رسمی بسته به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت متفاوت بوده که از طریق درگاه اختصاصی www.rrk.ir قابل پرداخت میباشد. هر میزان موضوع فعالیت و تعداد اعضا بیشتر باشد، تعداد خطوط آگهی ها افزایش یافته و مبلغ بیشتری برای درج آگهی در روزنامه رسمی توسط شرکت پرداخت میگردد. هر گونه تغییر در اطلاعات در ثبت شرکت باید مجدداً در روزنامه رسمی آگهی شود.

[f]

اطلاعات موردنیاز برای آگهی های ثبتی؟

  • مشخصات شرکت از جمله اسم، نوع، موضوع، مرکز فعالیت، آدرس دقیق
  • تاریخ و شماره ثبت شرکت
  • درج مقدار سرمایه بر اساس میزان تعهدات
  • تاریخ شروع به کار و خاتمه کار شرکت (درصورت محدود بودن)
  • اسامی شرکاء ضامن در شرکت تضامنی و مختلط
  • حق الثبت

حق الثبت به باطل کردن فیش سرمایه گفته می‌شود که بر اساس میزان سرمایه شرکت‌ها متغیر است. هزینه حق الثبت بر اساس مبلغ سرمایه حداقل یک میلیون ریال تعیین می‌گردد. چنانچه شرکتی افزایش سرمایه داشته باشد میزان هزینه حق الثبت به صورت تصاعدی تغییر می‌کند.

  • هزینه پلمپ دفاتر تجاری

پس از پرداخت هزینه ثبت روزنامه رسمی و کثیر الانتشار و انجام مراحل ثبت شرکت، به مدت یک ماه فرصت است که متقاضیان برای پرداخت هزینه پلمپ دفاتر تجاری و دریافت آن اقدام نمایند. دفاتر تجاری شرکت همان دفتر کل و روزنامه است که در موقع محاسبه مالیات بر درآمد سالانه ملاک دارایی شرکت خواهد بود. پلمپ این دفاتر توسط اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌پذیرد.

  • هزینه پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

ابتدا بایستی مبلغ دو هزارم سرمایه شرکت را به حساب اداره امور مالیاتی و دارایی واریز کنید. پس از بررسی پرونده توسط کارشناسان، فیش پرداختی تشکیل پرونده را به همراه کد اقتصادی دریافتی به اداره ثبت شرکت‌ها همراه با دیگر مدارک ارسال نمایید.

  • هزینه حق الوکاله و موسسه

چنانچه هر کدام از شرکتهای سهامی عام و خاص، تضامنی، با مسئولیت محدود و ... برای انجام امور مربوط به ثبت شرکت‌ها از طریق وکیل دادگستری رسمی اقدام نمایند، باید هزینه حق الوکاله و سایر خدمات موسسه را پرداخت نمایند.

تغییر اسم شرکت ثبت شده

تغییر اسم شرکت ثبت شده


مهمترین مرحله در ثبت شرکت، تعیین اسم آن است که بیانگر فعالیتها و خدمات ویژه آن در حوزه های مختلف کاری و تجاری می باشد. حال ممکن است پس از مدتی صاحبان شرکت بنابر تغییر شرایط تصمیم بگیرند که اسم شرکت را تغییر دهند که در این مطلب به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

صاحبان و موسسین شرکت بایستی در ابتدای کار ثبت در سامانه اداره ثبت شرکتها، اسم شرکت را انتخاب کنند تا مخاطبان بتوانند به طور قانونی با آنها همکاری کنند. اسم شرکت نباید تکراری بوده و طبق قوانین و شرایط تعیین شده، انتخاب می شوند. در برخی موارد، بنابر شرایط پیش آمده و دلایل گوناگون نیاز به تغییر اسم شرکت احساس می شود. متقاضیان و صاحبان شرکتها می توانند با گذراندن مرحله های اداری و رعایت شرایط رسمی و قانونی اقدام به تغییر اسم شرکت نمایند. اطلاعات مرتبط با تغییر اسم شرکت مانند شماره ثبت، تاریخ ثبت و دیگر موارد تغییر خاصی نخواهد کرد. مسئولین شرکتها این امکان را دارند که در هر مرحله از ثبت نام اولیه نام شرکت با کسب مجوزهای مربوطه اقدام به تغییر اسم شرکت نمایند.

برای تغییر اسم شرکت چه مراحلی را باید طی کرد؟

همان طور که برای اولین مرحله ثبت نام شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها مراحل مختلفی را باید طی کرد، جهت تغییر مجدد اسم شرکت نیز همان مراحل باید گذرانده شود.

مرحله اول : تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای اخذ تصمیمات در زمینه تغییر اسم شرکت

مرحله دوم: تنظیم صورت جلسه با امضای شرکای شرکت و تعیین میزان سهام این افراد

مرحله سوم : تهیه مدارک موردنیاز و گذراندن مراحل تشریفات دعوت براساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت متقاضی

مرحله چهارم: انتخاب هیئت نظارت با حضور شرکای بیش از 12 نفری شرکت

مرحله پنجم: امضای صورتجلسه تنظیم شده توسط اعضای هیئت نظارت

اسم شرکت

مرحله ششم: حضور وکیل رسمی دادگستری شرکت یا یکی از شرکاء در مدت زمان یک ماه در اداره ثبت شرکتها و پرداخت هزینه های مرتبط با تغییر اسم شرکت

مرحله هفتم: ارائه صورتجلسات امضاء شده توسط اشخاص ذی سمت بر روی سربرگ شخصیت حقوقی و دفاتر ثبت

مرحله هشتم : رعایت دعوت شرکت براساس قانون تجارت یا اساسنامه و ارائه مستندات با حضور شرکاء در صورت تشکیل جلسه

مرحله نهم : ارایه وکالت رسمی با کپی برابر اصل به عنوان امضای وکالتی و امضای صورتجلسه با ذکر عنوان سمت شرکا در صورت اصالتی یا ولایتی بودن

مرحله دهم : تعیین هیئت نظارت مشتمل بر سه نفر از شرکای شرکت

مرحله یازدهم : تحویل صورتجلسه و امضای اعضای هیئت مدیره در سه نسخه، ارسال نسخه پذیرش نهایی شده طی مدت زمان سه روز بعد از تایید به اداره ثبت شرکتها از طریق اداره پست.

مرحله دوازدهم : ثبت بارکد پستی در سامانه اداره ثبت شرکتها

مرحله سیزدهم: پیگیری و انجام تمامی مراحل پذیرش صورتجلسات در سامانه اداره ثبت شرکتها به آدرس اینترنتی www.irsherkat.ir برای تغییر اسم شرکت.

[f]

مدارک لازم جهت تغییر اسم شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن از طریق موسسین تامین می شود. از آن جایی که تشکیل شرکت های سهامی عام همراه با تشریفاتی طولانی است، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که طبعاَ شرکای کمتری دارد، یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که شرکت سهامی خاص نامیده می شود. مدارک و مراحلی که بایستی برای تغییر اسم شرکت سهامی خاص طی شوند، عبارتند از :

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
  2.   تنظیم صورتجلسه و امضای هیأت رئیسه.
  3. انجام تشریفات دعوت مطابق اساسنامه شرکت و قانون تجارت.
  4.  ارائه اصل صورتجلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنها رسیده به اداره ثبت شرکتها.
  5. پرداخت حق الثبت جهت تغییر نام و تحویل فیش به اداره ثبت شرکتها.
  6. تحویل اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده به اداره ثبت شرکتها.
  7.  تأیید نام انتخابی توسط مسؤل تعیین نام اداره ثبت شرکتها بعد از ارائه مدارک.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر اسم شرکت با مسؤلیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود توسط دو یا چند نفر براساس میزان سرمایه شخصی جهت انجام امور تجاری تشکیل می گردد که نسبت به بدهکاریها و دیگر موارد متعهد می شوند. چنانچه اعضای شرکت یا هیئت مدیره قصد داشته باشند، پس از مدتی اقدام به تغییر اسم شرکت با مسئولیت محدود نمایند باید مراحل ذیل را انجام دهند:

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
  2. تنظیم صورتجلسه با امضای کلیه شرکا و تعیین میزان سهام خود در شرکت.
  3. انتخاب و عنوان نمودن اسامی اعضای هیأت نظار در صورت جلسه در صورتی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد.
  4. امضای صورتجلسه توسط هیأت نظارت.
  5. حضور یکی از شرکا یا وکیل شرکت در واحد تعیین نام اداره بعد از یک ماه.
  6. ثبت آگهی بعد از تعیین اسم شرکت و اخذ موافقت مسئول مربوطه.

[f]

چگونه می توان تغییر نام شرکت سهامی عام را انجام داد؟

شرکت سهامی عام شرکتی است که صاحبان تاسیس آن قسمتی از سرمایه ی شرکت را از طریق سهام جهت انجام اموری از قبیل استخراج معادن، تجارت با کشورهای دیگر، تاسیس کارخانه، ایجاد سدها و تاسیس بانک ها برای تأمین می کند. نام شرکت سهامی عام از طریق ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکتها انتخاب می شود که می توان بعد از مدتی در صورت تمایل اقدام به تغییر اسم شرکت سهامی عام نمود. مراحل و اقدامات لازم برای درخواست تغییر نام در سامانه اداره ثبت شرکتها عبارتند از :

  1. تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و امضای صورتجلسه توسط هیات مدیره شرکت
  2. پرداخت هزینه تغییر نام شرکت و حق الثبت، مراجعه به واحد تعیین نام برای ثبت نام جدید
  3. انجام تشریفات دعوت براساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت
  4. اصل صورتجلسه و فهرست سهامداران حاضر در جلسه و امضای آن، فیش پرداخت هزینه تغییر نام شرکت
  5. اصل روزنامه آگهی دعوت و تحویل مجوز دریافت شده به اداره ثبت شرکتها

در صورتی که در هر کدام از مراحل ذکر شده سوال و یا مشکلی داشتید، می توانید با همکاران ما در هاناثبت در میان بگذارید.

پیگیری ثبت شرکت؛ مراحل و مدارک مورد نیاز

پیگیری ثبت شرکت؛ مراحل و مدارک مورد نیاز


تمامی شرکتها و موسساتی که قصد راه اندازی و ثبت را به صورت قانونی و رسمی دارند، بایستی در سامانه اداره ثبت شرکتها، مدارک مورد نیاز را ارسال نموده و مراحل تعیین شده را طی نمایند. در این مقاله در رابطه با درخواست و نحوه پیگیری ثبت شرکت توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

چه مدارک و مراحلی برای ثبت شرکت موردنیاز است؟

با مکانیزه شدن امور اداری در تمامی سازمانها، دیگر نیاز به مراجعه حضوری، بسیار کمرنگ تر شده است. اداره ثبت شرکتها با راه اندازی سامانه اینترنتی به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir سعی نموده که راه را برای متقاضیان ثبت شرکت هموار نماید. بنابراین با طی نمودن مراحل و ارسال مدارک در این سامانه، می توان به طور رسمی و قانونی شرکت یا موسسه مورد نظر را براحتی و بدون دغدغه ثبت کرد.

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها

تمامی شرکتها  و موسساتی که می خواهند حرفه یا خدمات ویژه فعالیتشان را در دنیای تجارت به مخاطبان خود معرفی کنند، باید مراحل تعیین شده از سوی اداره ثبت شرکتها را طی کنند. این کار باعث می شود هم متقاضیان ثبت شرکت و هم مشتریان با خیالی آسوده از معتبر بودن روال کاری مورد نظرشان، همکاریهای دوجانبه و مستمری با یکدیگر داشته باشند. در این مطلب به اختصار مراحل ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها را برایتان نام می بریم.

  • وارد کردن نام، تلفن و آدرس شرکت
  • ثبت نام شرکا و میزان درآمد اولیه شروع کار
  • تعیین سمت و سهام هر یک از اعضای شرکت
  • مشخص کردن حدود و اختیارات اعضا
  • ارائه و انتخاب روزنامه مالی- سالی
  • وارد کردن مطالب صورت جلسه
  • تکمیل و ارائه اساسنامه و تقاضانامه
  • ارائه خلاصه تقاضانامه
  • جمع آوری و ارائه مدارک موردنیاز

مدارک ثبت شرکت کدامند؟

نوع شرکتها در چگونگی نوع مدارک ارائه شده موثر هستند اما در کل مدارکی که برای ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها از متقاضیان درخواست می شوند، عبارتند از:

  • اظهار نامه و اساسنامه شرکت
  • صورتجلسه (هیات مدیران و موسسین اصلی شرکت)
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی هریک از اعضای شرکت
  • گواهی پرداخت از بانکی که حساب شرکت تازه تاسیس در آن افتتاح شده است (حداقل ۳۵ درصد)
  • تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری
  • ارائه اصل سند مالکیت شرکت
  • گواهی عدم سوءپیشینه هریک از اعضای شرکت
  • اقرارنامه اعضای شرکت مبنی بر عدم همکاری رسمی
  • امضای وکالتنامه و ارائه اصل قیم نامه اعضاء
  • چنانچه اعضای شرکت جزو سهامداران شخصی حقوقی باشند (اصل و کپی آگهی تاًسیس، روزنامه رسمی براساس آخرین تغییرات، کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه اصل و کپی ثبت شرکت و ترجمه آن) و اگر فرد سهامدار خارجی شخصی حقیقی باشد، ارائه اصل و کپی پاسپورت و ترجمه آن الزامی است.
  • ارائه مجوز فعالیت اصلی شرکت و تعیین میزان و حدود اختیارات اعضای شرکت

نحوه پیگیری ثبت شرکت

نحوه پیگیری ثبت شرکت به چه صورت امکانپذیر است؟

پس از طی نمودن مراحل و ارائه مدارک درخواستی برای ثبت شرکت، اداره ثبت شرکتها یک شماره پیگیری به متقاضیان ارائه می دهد. این شماره باعث می شود که با نحوه پیگیری ثبت شرکت از طریق سامانه های مختلف مربوطه اقدام نمایید.

  1. سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور

دسترسی به این سامانه از طریق آدرس اینترنتی http://ilenc.ir  امکان پذیر است که یکی از مهمترمین شیوه ها برای استعلام اشخاص حقوقی کشور محسوب می شود. برای جستجو در این پایگاه اینترنتی بایستی یکی از موارد زیر را وارد کرده تا اطلاعات موردنظرتان را مشاهده نمایید:

  • شناسه ملی
  • شماره ثبت
  • نام شخصیت
  1. سامانه اینترنتی روزنامه رسمی کشور

جهت دسترسی به جزئیات آگهی منتشره شده شرکت در روزنامه رسمی، می توانید به پایگاه اینترنتی http://rooznamehrasmi.ir مراجعه فرمائید. دقت کنید که حتما باید یکی از موارد ذیل را در قسمت جستجوی سامانه روزنامه رسمی وارد نمایید.

  • نام شرکت
  • شماره ثبت
  • شماره ملی شرکت
  1. سامانه اداره ثبت شرکتها

اداره ثبت شرکتها  برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه متقاضیان ثبت شرکت و رفت و آمدهای مکرر، سامانه اینترنتی را در نظر گرفته می توانید بصورت غیرحضوری اقدام کنید. در این سامانه، تمامی اطلاعات در زمینه چگونگی تنظیم درخواست، مدارک موردنیاز، بخشنامه ها و شیوه های اجرایی ثبت شرکت و اطلاع رسانی ها قابل پیگیری است. پس از ثبت اطلاعات شرکت، شماره پیگیری به شما داده می شود که از طریق آن می توانید مراحل مختلف بررسی ثبت شرکت خود را مشاهده کنید. همچنین درخواست کننده های ثبت شرکت می توانند با مراجعه به قسمت پیگیری درخواست در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی http://www.irsherkat.ssaa.ir از طریق درج شماره پیگیری و تعیین نوع درخواست خود از تصمیمات اخذ شده و محتویات آن اطلاع یابند.

اطلاع رسانی حالتهای پرونده توسط اداره ثبت شرکتها

بعد از آشنایی با نحوه پیگیری ثبت شرکت، سه حالت برای پرونده شرکت، پیش رو دارید که توسط اداره ثبت شرکتها به متقاضیان اطلاع رسانی می شود. بنابراین در پایان مطلبِ نحوه پیگیری ثبت شرکت به حالتهای احتمالی پرونده اشاره می کنیم.

  • ایرادات پرونده شرکت

بعد از اینکه مدارک و فرمهای ارسالی به اداره ثبت شرکتها کامل شد، در صورتی که صورتجلسه شرکت ایرادی داشته باشد، پیام رفع نقص برای متقاضی ارسال می گردد. در این مواقع، برای رفع نقص پرونده اقدام کرده و مستندات رفع ایراد پرونده را در پاکت و پوشه مخصوص آن قرار دهید و به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید.

  • صدور چاپ آگهی

در این حالت، چنانچه صورتجلسه شرکت تایید گردد، برای چاپ آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار ارسال می شود. سپس وکیل دادگستری رسمی شرکت یا فرد متقاضی باید برای دریافت مدارک ثبتی و امضاء دفاتر مربوطه به صورت حضوری به اداره ثبت شرکتها مراجعه کند.

  • رد پرونده شرکت

در حالتی دیگر این احتمال وجود دارد که صورتجلسه شرکت تایید نگردد که با دریافت پیام مردود بودن صورتجلسه مواجه خواهید شد. در چنین مواقعی برای ارائه صورتجلسه جدید شرکت اقدام کنید. در صورت نیاز به مشاوره می توانید از کارشناسان هاناثبت سوالات خود را بپرسید.